Het kantoor als ontmoetingsplek… hoe pak je dat aan?!

Het lijkt erop dat thuiswerken een blijvertje gaat zijn, ook na de coronacrisis. Dit betekent dat kantoren minder zullen worden gebruikt. Veel kantoren denken er dan ook over na om de kantoorruimte hierop aan te gaan passen. Hoe zit dit precies en hoe kun je jouw kantoor hier makkelijk en kostenefficiënt op aanpassen?

Bij Achmea heeft bijvoorbeeld ruim 70% van de medewerkers (dat zijn er ruim 14.000) aangegeven ook na de crisis vaker thuis te willen werken. De vrijheid om even tussendoor een wasje te kunnen draaien of de hond uit te laten is veel van ons goed bevallen. Hoewel het thuiswerken ons over het algemeen dus prima afgaat, zijn er ook bepaalde dingen die je mist: denk aan het contact met collega’s bij het koffiezetapparaat, bijvoorbeeld. We kunnen het kantoor dus nog niet helemaal missen. Dit heeft echter grote gevolgen voor de inrichting van het ‘nieuwe kantoor’.

De verwachting is dat het kantoor in de toekomst meer zal gaan lijken op een ontmoetingsplek waar je naartoe gaat om je collega’s te zien en creatieve ideeën uit te wisselen. De functie van het kantoor is dan met name hetgeen wat niet mogelijk is via Zoom of Teams. Er zal kritisch worden gekeken naar welke meetings wel en niet plaats moeten vinden op kantoor; sollicitatiegesprekken, rapporten uitwerken en orders verwerken kan bijvoorbeeld allemaal digitaal en vanuit huis.

De coronacrisis heeft deze ontwikkeling dan misschien versneld, maar het is niks nieuws. Al jarenlang wijzen onderzoeken uit dat het huidige type kantoortuin niet bevorderlijk is voor de productiviteit. Werknemers geven aan dat zij zich maar moeilijk kunnen concentreren en dus minder efficiënt werken wanneer de collega’s achter je aan het praten zijn over hun aankomende vakantie naar Ibiza.

Het 'nieuwe kantoor' zal er dan ook op gericht zijn om wel de voordelen, maar niet de nadelen van het oude kantoor over te nemen. Wel het collegiale contact, maar niet het verlies aan productiviteit. De reden om naar kantoor te gaan moet groter worden, anders doen werknemers het werk voortaan gewoon thuis. Werk wordt een activiteit, in plaats van een plek om te zijn. Dit geldt overigens niet voor iedereen: voor werknemers die liever op kantoor werken dan thuis, dienen er nog steeds voldoende corona-proof werkplekken aanwezig te zijn. 


Akoestiek Montage Brabant heeft de ideale oplossingen om jouw kantoor in te richten tot ‘het nieuwe kantoor’: corona-proof en als een gezellige ontmoetingsplek. Als enige Nederlandse dealer van het Italiaanse merk Slalom biedt AMB namelijk een breed assortiment aan producten welke de akoestiek in de ruimte bevorderen. Door middel van akoestische zitjes, plafond- of wandelementen, en zelfs kussens en planten zorg je voor een gezellige sfeer én meer productiviteit: door een optimale akoestiek kunnen werknemers zich beter concentreren. Door kleine elementen toe te voegen zorg je op een kostenefficiënte manier voor een andere manier van werken en ontmoeten op kantoor.

Hiernaast is er ook nog de mogelijkheid om alle producten van Slalom een antibacteriële behandeling te laten ondergaan. Deze is volledig onzichtbaar, maar zorgt wel voor een betere hygiëne op kantoor.

Meer informatie? Neem dan snel contact met ons op, wij laten je graag alle mogelijkheden zien!



 


<< TERUG
Abonneer je nu op onze nieuwsbrief