AMB geeft advies

Al jaren is Akoestiek Montage Brabant expert in akoestisch advies. Dit gebeurt op verschillende manieren omdat elk akoestisch probleem een andere aanpak nodig heeft.
Om je een goed beeld te geven wat een akoestisch advies precies kan inhouden, hebben wij dit bevraagd aan onze akoestische specialist Martijn Buijtels.

‘Een afspraak bij een eindklant op locatie verdient een andere aanpak dan wanneer er een afspraak gemaakt wordt met een architect’, aldus Martijn.
‘Allereerst is het belangrijk om de aard van de klacht te achterhalen. Is het akoestisch probleem al aanwezig, of kan het ontstaan als het project ontwikkeld wordt?’.
Wanneer een project nog in ontwikkeling is, kan het probleem namelijk vaak al getackeld worden voordat het project volledig gerealiseerd is.


Wanneer Martijn in gesprek gaat met een designer of architect, is het voor hen vaak het belangrijkst dat hun ontwerp onaangeraakt blijft. ‘Ik probeer dan
de akoestiek in het ontwerp te plaatsen door mee te denken in mogelijkheden. Een voorbeeld hiervan is het vervangen van een simpel behang naar een akoestisch doek met een print.
Zo behoud je design, maar voeg je een akoestische functie toe. Is een andere oplossing gewenst, wordt deze natuurlijk ook aangeboden.’

Bij particuliere opdrachtgevers is de aanpak wederom anders. Daar wordt gekeken naar wat het probleem is en wat de mogelijkheden zijn om dit op te lossen.
Dit moet vaak passen in de huidige woonomgeving. Martijn: ‘Met kleine aanpassingen kunnen we dan een groot verschil bereiken.’


Akoestiek wordt door mensen nog vaak als een luxe goed gezien. Dit is echter lang niet altijd het geval. De techniek, ontwikkeling en het design van de akoestische producten,
heeft uiteraard wel een prijs. Voordat een product gereed is gaan er veel verschillende handelingen aan vooraf. Het akoestische product moet worden ontwikkeld,
er dienen licenties te worden aangevraagd, de doeken moeten worden geperforeerd en doeken moeten worden verlijmd met een minimale lijmrand.

Echter is de prijs iets wat snel in het proces wordt gecommuniceerd. Meestal wordt hier al in het openingsgesprek aandacht aan besteed, om zo de prijsperceptie
van de klant en AMB op één lijn te houden. ‘Dat is een van onze belangrijkste kernwaarden: eerlijkheid’, aldus Martijn. Door tijdig de prijs te communiceren worden
geen valse belofte gedaan en weet de klant wat hij kan verwachten.


Het kan voorkomen dat concurrentie haar producten goedkoper aanbieden dan AMB. Wanneer er vervolgens wordt gekeken naar de officiële papieren,
kunnen zij hier echter niet altijd aan voldoen. AMB werkt namelijk alleen met de beste fabrikanten (o.a. Barrisol en Slalom): zij hebben geïnvesteerd in de
ontwikkeling van hun producten, waardoor zij mogen zeggen dat ze met de juiste producten werken. Hierdoor kunnen wij garanderen dat de akoestiek zal worden verbeterd.


Er wordt ten alle tijden geluisterd naar de klant. De klant heeft de doorslaggevende stem in het proces, maar wij zullen altijd ons advies geven. Martijn:
‘Ik omschrijf mijn advies altijd op een schaal van 1 tot 10. Dit houdt in dat de mogelijkheden die ik aanbied, zorgen voor een 8 op het gebied van akoestiek.
Dit is echter tegen een budget wat soms niet passend is. Er moet dan soms helaas gekozen worden voor een 6. Maar een 10 is uiteraard ook mogelijk. Ook hier is eerlijk zijn het belangrijkste.’


<< TERUG
Abonneer je nu op onze nieuwsbrief